Monday, December 29, 2008

Kadang-kadang bukan mudah untuk kita faham orang lain.

Apa yang orang buat, kenapa dia buat macam tu dan apa yang dia fikirkan dengan berbuat begitu ada ketikanya sukar untuk kita faham.

dan ini akan mengundang penilaian yang tidak tepat - terutamanya kalau orang itu kita tidak kenal atau kita tidak tahu. penilaian yang tidak tepat itu adakalanya cenderung kepada penilaian yang buruk - terutamanya kalau tindakan orang lain yang sukar difahami itu mengganggu urusan hidup kita.

tetapi, kalau orang itu kita amat kenal atau kita tahu, penilaian yang tidak tepat itu adakalanya cenderung kepada penilaian yang akan merenggangkan perhubungan - terutamanya kalau tindakan orang itu membuatkan segala perancangan masa depan menjadi sukar disebabkan segala perancangan sepatutnya dilakukan seiring dan bersama-sama.

kadang-kadang adalah lebih baik jangan cuba memahami orang lain. biarlah dia dengan hidup dia. asalkan dia dan kita bahagia. tangan kiri yang patah tak semestinya tak boleh sembuh, ianya perlu dibalut dan diubati supaya boleh membantu tangan kanan kembali bekerja. carilah pengganti atau teruskan perjalanan tanpa orang itu supaya segala perancangan dapat dilaksanakan biarpun tanpanya.

p/s: lembaga pengarah kenalah rancang segala misi dan visi tanpa orang itu. untuk orang itu didoakan agar lebih cemerlang dalam impiannya. bagi aku, semua orang dan aku sendiri perlu HIJRAH untuk lebih berjaya dimasa-masa akan datang. Selamat menyambut MAAL HIJRAH 1430.

No comments: