Wednesday, November 12, 2008

ini adalah dunia; manusia berperang untuk mendapat kuasa.

Di kalangan manusia-manusia ini akan ada seorang ketua; kadang-kadang di dalam gelaran raja. perang ini berpunca dari ketua inilah tetapi kadangkala, bukan dia yang berada di medan perang. dia hanya berkata 'saya mahukan itu' dan 'saya mahukan ini'. orang lain yang akan melakukan kerja-kerja itu untuk dia. dia hanya akan melihatnya dari jauh. barangkali dia tidak tahu apa-apa tetapi dia ada kuasa. dan perang terjadi kerana dia mahukan lebih kuasa.

manusia-manusia yang akan melaksanakan arahan ketua ini ada bermacam jenis tetapi yang paling menonjol ada dua - memanda menteri dan penglima agung.

memanda menteri tugasnya merancang strategi dan menasihatkan ketua. biasanya manusia ini adalah dari jenis yang bijaksana dan penuh muslihat. bijaksananya jauh melebihi ketua dan tipu muslihatnya membolehkan perang dimenangi tanpa perlu menumpahkan darah. walaupun fikirannya tajam dan otaknya bergeliga, kekuatan fizikalnya boleh dipertikaikan. seperti juga raja, memanda menteri jarang menyertai peperangan.

ini adalah kerana yang akan melaksanakan strategi itu ialah panglima agung - orang yang berfizikal besar dan biasanya ganas. dinamakan panglima adalah kerana dialah yang akan melakukan aktiviti berperang. agung itu adalah kerana dia seperti tidak terkalahkan. panglima agung ini juga adalah manusia yang paling berpengaruh di medan perang sehinggakan jika dia membunuh atau dibunuh, ini akan menentukan keputusan peperangan.

seagung manapun panglima ini, dia tidak akan berperang keseorangan. ini kerana dia akan mengetuai satu kumpulan askar atau tentera. askar ini adalah panglima versi kurang pengalaman perang dan kurang ganas. walaupun mereka ada kemahiran, tindakan mereka ditentukan oleh panglima. ada juga dari golongan askar ini membuat tindakan mereka sendiri tetapi kebanyakan mereka akan pulang dengan tidak bernyawa.

satu golongan lagi ialah bidak atau orang awam. bidak ini boleh menjadi mangsa atau dikerah menjadi askar. bidak juga bole menjadi badut di medan perang. adakalanya, bidak inilah orang yang paling bodoh di medan perang.




MSG DITERIMA :Mesyuarat Jawatankuasa Penswastaan Negeri berhubung perlantikan ******** ****** ************* ******* ****** akan diadakan pd 11 Nov 2008 hari selasa jam 2.30 ptg di bilik tun perak, aras 4 seri negeri a.keroh,tuan dipinta hadir untuk beri taklimat jika diperlukan,surat panggilan akan disusuli kemudian,terima kasih

(bedebar & resah nak present kat CM Melaka ni, competitor hebat2 belaka, datuk zul dari menara kl dan satu company yg sgt dikenali tetapi dirahsiakan setakat hari ini... lega dah setel... harap2 dpt lock pojek ni )

5 comments:

Ojie said...

kau rasa kau kategori mana tuan penyeluk?

seluksaku said...

kekadang aku jd raja, pastu jadi panglima... yg selalunye jd bidak jer...

Rahimin Idris said...

jadi bidak? mana hensem weh jadi bidak! jadi zonan pendekar laut la!!!

Wardrobe kita said...

CHECK MATE!

Jadi pape pun x kesah janji hidup sentiasa happy..

seluksaku said...

bro min;
nak jugak jadi zonan tu, tpi baten tu power rangers pinjam x kasi balik...

qaseh;
betul la beb... asal bahagia..