Monday, July 27, 2009

Hamilton julang McLaren di Litar Hungaroring



Kemenangan pertama buat juara bertahan F1 musim ini

BUDAPEST: Lewis Hamilton yang memandu jentera McLaren memenangi Grand Prix Hungary semalam dan menjadi kemenangan pertama buat juara bertahan Formula Satu (F1) itu pada musim ini.

Kemenangan ini membolehkan Hamilton menamatkan kemarau podium sejak 11 perlumbaan pada musim 2009.

Pelumba Britain berusia 24 tahun itu, bermula dari petak keempat dan bijak mencuri peluang serta memandu tanpa kesilapan untuk merangkul gelaran pertamanya musim ini dan ke-10 buat dirinya.

"Ia perasaan yang hebat selepas tercicir buat sekian lama. Saya begitu bangga terhadap pasukan yang tidak pernah putus asa. Kami tidak jangka untuk menang tetapi kereta begitu hebat. Memang perasaan yang amat hebat apabila dapat kembali menang," katanya.

Pemandu Ferrari, Kimi Raikkonen, meraih tempat kedua dengan Mark Webber dari pasukan Red Bull mengisi tempat ketiga, membolehkannya berada di tempat kedua dalam senarai kutipan mata keseluruhan.

Sementara itu, rakan sepasukan Webber, Sebastian Vettel terpaksa menarik diri daripada perlumbaan selepas mengalami masalah enjin.

Fernando Alonso yang bermula dari petak depan semalam, turut terpaksa meninggalkan litar selepas salah satu daripada tayar depannya tercabut.

Pelumba Britain, Jenson Button yang memandu jentera Brawn GP, sekadar mampu mencatat tempat ketujuh dan kini hanya dipisahkan dengan 18.5 mata daripada Webber dalam senarai kejuaraan 2009.

Perlumbaan ini dibayangi berita ketiadaan Felipe Massa dari pasukan Ferrari selepas pelumba itu terpaksa diberikan ubat pelali di hospital kerana mengalami keretakan di kepala selepas jenteranya melanggar tembok tayar sewaktu sesi kelayakan.







No comments: