Monday, September 28, 2009

Hamilton menang, Button jarak kedudukan





SINGAPURA - Lewis Hamilton menampilkan satu pemanduan unggul untuk memenangi perlumbaan Formula Satu (F1) Grand Prix Singapura semalam, mengatasi Timo Glock dan Fernando Alonso manakala Jenson Button menambah mata untuk menjarakkan pendahuluan kejuaraannya.

Bermula dari petak pertama, Hamilton, pelumba Britain mendahului sejak awal hingga akhir dalam keadaan pemanduan yang sukar untuk melepasi bendera penamat dengan jentera McLaren, 9.6 saat di depan Toyota.

Ia merupakan kemenangan keduanya musim ini, selepas Hungary dan yang ke-11 dalam kariernya.

Alonso yang menang di sini dalam keadaan kontroversi apabila Nelson Piquet Jr. sengaja melakukan pelanggaran, membawakan sedikit kegembiraan kepada Renault untuk berada di tempat ketiga.

Ia meninggalkan pelumba Jerman, Sebastien Vettel di tempat keempat.

Pemandu Red Bull itu di tempat kedua dan dalam satu pertarungan sengit dengan Hamilton tetapi selepas memasuki pit buat kali kedua pada pusingan 39, dia keluar terlalu cepat dan dikenakan penalti pandu terus.

Sekurang-kurangnya dia menduduki satu tempat di depan pendahulu kejuaraan, Button tetapi baki tiga perlumbaan meninggalkannya jurang 25 mata dan peluang Vettel mengejar pelumba Britain itu makin lenyap.

Button kini memiliki 84 mata dengan rakan sepasukan Brawn GP, Rubens Barrichello 15 mata di belakang selepas menduduki tempat keenam di sini dalam perlumbaan malam.

Heikki Kovalainen, pemandu kedua McLaren menduduki tempat ketujuh dan pelumba BMW Sauber, Robert Kubica, kelapan.

Pasangan Brawn itu kini tampak pasti untuk menghadiahkan kejuaraan pengeluar kepada pemimpin pasukan, Ross Brawn dalam musim pertama pasukan itu, dengan salah seorangnya bakal ditabalkan juara dunia.

Barisan depan litar sentiasa menjadi penentu pada litar jalanan Marina Bay yang berbonggol di mana pemintasan menjadi sukar dan Hamilton memanfaatkan kebanyakannya apabila bermula di depan.

Memandu dengan yakin dan pasti di sebuah litar yang menuntut ketepatan, ketegangan dan keyakinan, dia melepasi selekoh pembukaan dalam kedudukan utama.

Nico Rosberg melepasi Vettel untuk menduduki tempat kedua dan Alonso yang bermula dengan teruk, memecut ke tempat keempat dari kelima.

Namun pada penghujung pusingan pertama, pelumba Sepanyol itu turun ke tempat keenam dengan Mark Webber dan Glock melepasinya.

Button meningkat satu lagi tempat, ke-10 dan Barrichello di tempat ketujuh.

Hamilton dan Rosberg bertukar-tukar masa terpantas tetapi ketika pusingan ke-10, pelumba Britain itu jelas 2.2 saat dan lebih 10 saat di depan Glock yang menduduki tempat keempat.

Vettel yang pertama memasuki pit ketika di tempat ketiga pada pusingan ke-17, diikuti oleh Rosberg dan Hamilton, empat pusingan kemudian.

Ia satu kemasukan semula yang buruk oleh Rosberg ketika melambung di atas garisan pit dan dikenakan penalti pandu terus hanya beberapa minit kemudian, pelumba Force India, Adrian Sutil berputar kemudian melanggar BMW Sauber milik Nick Heidfeld.

Ketika cuba berlepas semula, mereka meninggalkan litar dengan serpihan bersepah dan memaksa kereta keselamatan dikeluarkan.

Apabila perlumbaan disambung, Hamilton hanya memiliki pendahuluan 0.5 saat di depan Rosberg, diikuti Vettel, Glock dan Alonso sementara Barrichello di tempat keenam dan Button meningkat ke tempat kelapan.

Apabila Rosberg masuk untuk menjalani hukuman, kesemua 13 yang teratas meningkat satu tempat dengan pelumba Jerman itu diturunkan ke-14.

Ia mencipta adegan separuh kedua perlumbaan yang dramatik.

Hamilton dan Vettel keluar dari kelompok itu dan dengan kurang dari sesaat memisahkan mereka dan ia tampak seperti satu penyudahan yang menarik.

Namun Vettel memasuki pit semula pada pusingan ke-39 dan asakan terlalu keras untuk keluar dan pecutan di lorong pit menyebabkannya dia dikenakan satu penalti pandu terus lalu merosakkan saingan malamnya.




No comments: