Tuesday, September 15, 2009

Penamat 1-2 Brawn GP


Barrichello rapatkan jurang

MONZA: Pemandu Brazil, Rubens Barrichello memenangi perlumbaan Formula Satu (F1) di Grand Prix Itali dalam penamat satu-dua untuk Brawn GP yang mengecilkan kelebihan milik rakan sepasukannya Jenson Button kepada 14 mata ketika berbaki empat saingan sebelum tamat musim.

Button kembali ke podium buat kali pertama dalam enam perlumbaan dengan kedudukan kedua, mengekori Barrichello dengan 2.8 saat, dengan Kimi Raikkonen di tempat ketiga untuk Ferrari selepas juara dunia dari McLaren, Lewis Hamilton, terbabit dalam kemalangan pada pusingan terakhir.

Barrichello kini melihat kepada prospek untuk 'pertarungan terbuka' ke atas rakan sepasukanya selepas berfungsi selaku pemandu kedua kepada Michael Schumacher untuk beberapa tahun bersama Ferrari sebelum ini.

"Saya boleh menunjukkan siapa saya sebenar. Saya akan memberi yang terbaik dan ia akan menjadi pertarungan yang baik dan sihat selepas ini," katanya.

Hamilton bermula di petak hadapan tetapi kini secara matematiknya sudah pun terkeluar daripada perebutan gelaran.

Button memiliki 80 mata berbanding 66 mata untuk Barrichello dengan pemandu pasukan Red Bull, Sebastian Vettel dan pemandu Australia, Mark Webber masing-masing memiliki 54 mata dan 51.5 mata. Hamilton memiliki 27 mata.

Webber tersingkir di pusingan pertama selepas terbabit dalam kemalangan dengan pemandu BMW Sauber, Robert Kubica ketika Vettel menamatkan perlumbaan di tempat kelapan.

Kemenangan itu, dalam saingan strategi di antara pelumba dengan congak satu hentian pit dan yang membuat dua hentian di litar terpantas dalam F1, adalah kemenangan kedua Barrichello musim ini dan ke-11 dalam kerjayanya.






BARRICHELLO menjulang trofi selepas muncul juara GP Itali, semalam.


No comments: