Sunday, October 4, 2009

Vettel bangkit kejar gelaran dunia

SUZUKA, Jepun - Sebastian Vettel memenangi perlumbaan Formula Satu (F1) Grand Prix Jepun untuk kembali mencabar kejuaraan dunia manakala kelebihan Jenson Button sebagai pendahulu berkurangan kepada 14 mata ketika baki dua perlumbaan.

Kemenangan ketiga setakat ini oleh pelumba Red Bull itu membolehkan pemandu Jerman itu dipisahkan 16 mata dengan Button dari Brawn GP, yang semakin sukar untuk menghampiri kejuaraan apabila bergelut untuk menduduki tempat kelapan.

"Akhirnya kami berjaya, saya menjerit di radio... memang bagus kembali ke posisi pertama hari ini.

"Masih ada dua perlumbaan lagi. Kami datang ke sini untuk memberi saingan.

"Dengan dua baki perlumbaan, kami semakin bagus. Tugas kami sekarang adalah jelas, kami perlu mendesak diri sendiri sehingga ke tahap maksimum dan cuba untuk menang,'' kata Vettel, pelumba Jerman pertama selain daripada Schumacher yang menang tiga perlumbaan semusim.

Pencabar terdekat Button yang juga rakan sepasukannya dari Brazil, Rubens Barrichello, melintasi garisan penamat di tempat ketujuh pada perlumbaan yang berlangsung dalam cuaca cerah di Suzuka.

"Saya bergelut dengan perbezaan masa yang besar, jadi ia perlumbaan yang sukar.

''Jalan untuk saya meraih lebih satu mata berbanding Jenson di sini ialah saya perlu menduduki sesi kelayakan di depannya, dan saya gembira tentang perkara itu.

"Saya perlu menang perlumbaan seterusnya (di Brazil), menang dengan perbezaan masa yang besar,'' kata Barrichello.

Pelumba Itali, Jarno Trulli di tempat kedua bersama pasukan Toyota pada perlumbaan di tempat sendiri pasukan itu, menyamai keputusan terbaik sebelum ini, manakala pelumba McLaren Lewis Hamilton ketiga, di depan pelumba Ferrari Kimi Raikkonen.

Pemandu Jerman, Nico Rosberg kelima bersama Williams, namun keputusan itu tertakluk kepada siasatan steward perlumbaan tentang kemungkinan berlaku pelanggaran ketika dia mengekori kereta keselamatan.

Jika dihukum, ia mungkin memberikan kejuaraan dua kategori pengeluar kepada Brawn GP.

Pelumba pasukan BMW-Sauber, Nick Heidfeld di tempat keenam.

"Dia (Rosberg) meraih kelebihan empat saat daripada kedudukan saya (di belakang kereta keselamatan). Kita lihat apa akan berlaku, saya meraih satu mata, mungkin juga dua,'' kata Button.

Begitu pun, Rosberg mengaku tidak bersalah.

"Saya tidak mendapat sebarang kelebihan. Kami telah membuat analisis. Ia tiada apa-apa. Saya pasti saya melakukan perkara yang memang sepatutnya saya lakukan,'' katanya kepada BBC.

Berdasarkan keputusan selepas tamat perlumbaan, Brawn GP kurang setengah mata untuk menjadi pasukan pertama yang memastikan kejuaraan kategori pengeluar pada aksi sulung mereka dalam F1.

Mereka kini mengumpul 155 mata berbanding Red Bull 120.5 mata, dengan 36 mata maksimum masih boleh dimenangi.

Button sepatutnya dinobat juara dunia jika dia meraih lebih lima mata berbanding Barrichello, namun itu tidak menjadi kenyataan sejak kelmarin lagi apabila kedua-dua pelumba dikenakan penalti lima petak ke kebelakang.

Peluangnya terus pudar apabila dia menamatkan pusingan pertama perlumbaan di tempat ke-11, namun dia memintas pelumba BMW-Sauber Robert Kubica.

Button 'dianugerahkan' dua tempat di depan apabila pelumba McLaren, Heikki Kovalainen dan Force India, Adrian Sutil berlanggar di depannya.

Vettel selesa mendahului dari petak pertama, namun kelebihannya terganggu seketika apabila kereta keselamatan memasuki litar ketika babak akhir perlumbaan apabila pelumba Toro Rosso Jaime Alguersuari kemalangan dan keadaan itu berterusan sehingga empat pusingan terakhir.




No comments: