Sunday, April 5, 2009

Button juara Grand Prix Malaysia



SEPANG: Pemandu Brawn GP, Jenson Button, diisytiharkan juara Grand Prix Malaysia Petronas 2009 selepas perlumbaan itu terpaksa dihentikan pada pusingan ke-32 akibat hujan lebat.

Kemenangan itu adalah yang kedua berturut-turut diraih Button selepas menjuarai GP Australia di Melbourne, minggu lalu. Naib juara pula dimenangi pemandu BMW Sauber, Nick Heidfeld, manakala Timo Glock dari Toyota mendapat tempat ketiga.

Perlumbaan Formula Satu (F1) itu yang sepatutnya berakhir dengan saingan penuh 56 pusingan, dihentikan tepat jam 6.52 petang oleh Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA) dengan memberi separuh mata kepada pemenang kerana ia ditamatkan sebelum 75 peratus saingan sebenar berakhir.

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin dan Raja Permaisuri Agong, Tuanku Nur Zahirah; Sultan Selangor, Sultan Sarafuddin Idris Shah; Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor serta bekas Perdana Menteri, Tun Mahathir Mohamad, turut menyaksikan perlumbaan itu. Bercakap kepada pemberita, Najib berkata, Malaysia akan meminta jadual perlumbaan F1 di Litar Antarabangsa Sepang dikaji semula supaya diadakan lebih awal, berbanding bermula 5 petang semalam.

"Kita terima jadual hari ini (semalam), tapi akan menentukan pada masa lain sama ada ia patut diadakan lebih awal," katanya. Najib berkata, memang ada cadangan untuk mengadakan perlumbaan berkenaan pada waktu malam, tetapi soal kos perlu dilihat secara terperinci.

Mengenai perasaannya apabila hadir sebagai Perdana Menteri buat kali pertama menyaksikan perlumbaan berkenaan, beliau berkata: "Ia adalah baik." Sementara itu, Pengerusi Litar Antarabangsa Sepang (SIC), Datuk Mokhzani Mahathir, berkata pihaknya akan mengkaji semula masa bagi perlumbaan tahun depan.

"Kita sudah berbincang dengan Persekutuan Automobil Antarabangsa (FIA) dan Pengurusan Formula Satu (FOM). Malah saya sempat berbincang dengan Bernie Ecclestone tadi," katanya.





No comments: