Friday, May 1, 2009

Button kuasai GP Bahrain



SAKHIR, Bahrain - Pelumba Brawn GP, Jenson Button mengungguli perlumbaan kereta Formula Satu (F1) Grand Prix Bahrain semalam - kejuaraan ketiga yang diraihnya daripada empat perlumbaan musim ini.

Walaupun memulakan saingan di petak keempat, Button yang sebelum ini menjuarai GP Australia dan Malaysia berjaya mengetepikan pelumba Red Bull, Sebastian Vettel di tempat kedua dan Jarno Trulli dari Toyota ketiga.

"Kemenangan ini adalah yang terbaik daripada beberapa kemenangan sebelum ini kerana di sini kami tidak memiliki jentera yang cukup kompetitif.

"Memang kami tidak cukup kuat untuk bersaing dan terpaksa bertungkus-lumus," katanya sambil merujuk peningkatan yang semakin ketara ditunjukkan pencabar lain.

Nasib ternyata menyebelahi Button apabila kesilapan strategi dua pelumba Toyota, Trulli dan Timo Glock yang menguasai dua petak paling depan sebelum itu memakan diri.

Glock yang bermula di petak kedua, pantas memintas rakan sepasukannya, Trulli sebaik perlumbaan dimulakan sehinggalah insiden pada hentian pit pertama memakan diri Toyota.

Kesilapan Toyota menukar tayar menggunakan jenis medium membolehkan Button mengambil alih kedudukan pendahulu pada lap ke-13.

Selepas itu Button tidak menoleh ke belakang lagi terus menguasai sehingga berakhirnya perlumbaan 57 lap itu.

Vettel yang menjuarai GP China minggu lalu berada 7.1 saat di belakang Button yang mencatat masa keseluruhan 1jam 31min 48.182 saat.

Mujur Trulli menyelamatkan maruah Toyota yang sudah tersilap langkah dengan menduduki tempat ketiga pada perlumbaan di Litar Sakhir itu.

Kemenangan Button, 29, tersebut membolehkan pelumba dari Britain itu mengukuhkan kedudukan sebagai pendahulu keseluruhan.

Buat pertama kalinya semalam, dua pasukan gergasi, McLaren dan Ferrari meraih mata berharga mereka musim ini selepas juara bertahan, Lewis Hamilton menduduki tempat keempat manakala Kimi Raikkonen di tempat keenam.






No comments: